Cytadela (konwersja)

Tu można pisać na tematy, które nie mieszczą się w ramach innych for, aczkolwiek muszą być w jakikolwiek sposób związane z Amigą.

Moderator: GTW

ODPOWIEDZ
tomek-k
Posty: 1
Rejestracja: 31 mar 2007, o 16:56

Cytadela (konwersja)

Post autor: tomek-k »

Witam.

Już od dłuższego czasu pracuję nad konwersją starej gry Amigowej na współczesne systemy operacyjne. Jakiś czas temu znalazłem to forum, ale dopiero teraz postanowiłem napisać tego posta, bo dopiero teraz (tak mi się przynajmniej wydaje) projekt jest na tyle zaawansowany, by się nim chwalić na forum o starych grach Amigowych :wink:
Chociaż na niektórych portalach już zostałem uprzedzony :D (np. ppa.pl, jakieś inne forum o grach amigowych, itp.).

Możliwe, że niektórzy z was już się na ten projekt natknęli (np. grzebiąc na wyżej wymienionych stronach). W każdym razie, jestem pewny, że nie wszyscy :wink:

Jak już pewnie się zorientowaliście po tytule, chodzi o Cytadelę.
Zająłem się tym z kilku powodów - chęć zdobycia doświadczenia w pisaniu gier, pogłębienie ogólnych umiejętności programistycznych, ale także dla tego, że kiedyś sam grałem w tą grę na A500 i gra mi się bardzo podobała (przyznam się od razu, że jak dotarłem do kanałów, to użyłem kodów - gra jest masakrycznie trudna momentami :wink: ). Nie podobało mi się w tej grze tylko jedno - chodziła strasznie wolno na moim sprzęcie. I jest to kolejny powód, dla którego zdecydowałem się, że przepiszę ją na nowo. W tym celu skontaktowałem się z jednym z twórców oryginału (w sumie przez przypadek mi się to udało), który dostarczył mi wszelkie niezbędne rzeczy oraz informacje.

Obecna wersja nowej Cytadeli (0.7) pozwala jedynie na poruszanie się po poziomach treningowych. Co więcej, nie ma przeciwników. Jednak wszystko inne jest już zrobione (czyli muszę jeszcze dodać przeciwników - dodanie poziomów to tylko kwestia skonwertowania map i dołączenia ich do gry).

Jeśli ktoś jest zainteresowany sprawdzeniem jak się prezentuje nowa wersja, to zapraszam na stronę projektu:
http://cytadela.sourceforge.net

Jeśli ktoś grał w oryginał, to od razu się połapie jak sterować grą, jednak w mojej wersji warto zwrócić uwagę na dwie opcje - ustawianie szybkości gry (chodzi o szybkość poruszania się gracza i ruchomych obiektów, nie o szybkość animacji, jak to miało miejsce w oryginale) oraz ustawienia szybkości myszy. Opcje te można znaleźć w menu, albo można je zmieniać podczas gry używając klawiszy + i - na klawiaturze numerycznej (szybkość "gry") oraz [ i ] (szybkość myszy). Zwracam na to uwagę, ponieważ niektórzy uważają, że gracz porusza się zbyt wolno (można to zmienić ustawieniami szybkości gry). Ustawienia szybkości myszy są dość powszechnie stosowane w grach, więc nie trzeba tłumaczyć przyczyn ich wprowadzenia.

Jeśli chodzi o szczegóły techniczne, to nowa Cytadela korzysta z biblioteki OpenGL do rysowania grafiki 3D (czyli korzysta z przyspieszenia sprzętowego) i jej kod jest napisany w ten sposób, by można było ją skompilować i uruchomić na systemach typu UNIX oraz na Windowsie. Co do wersji OpenGL i innych bibliotek, które są wymagane (jest ich tylko 4), to szczegóły są w dokumentacji dostępniej na stronie oraz w paczkach z grą.

Warto też chyba dodać, że projekt to Wolne Oprogramowanie i jest dostępny na licencji GNU GPL v3.

Jeśli ktoś się zainteresuje projektem, to jestem otwarty na wszelkie komentarze, propozycje zmian (choć zaznaczam, że moim celem jest jak najwierniejsze odwzorowanie oryginału) oraz oczywiście krytykę :wink:
Awatar użytkownika
Nebdar
Posty: 66
Rejestracja: 3 sie 2008, o 23:20
Lokalizacja: Piernikowo/Rydzykowo

Post autor: Nebdar »

ciekawe zajrzałem ale chyba projekt nie porusza się do przodu :cry:
Gość

Re: Cytadela (konwersja)

Post autor: Gość »

Właściwie to już na obecnej wersji (0.8) można byłoby spokojnie pograć – na razie są tylko poziomy treningowe.
Na plus można zaliczyć osiągniętą stabilność gry (na Amidze miałem czasem problemy) oraz obsługę wielu rozdzielczości - w tym 16x10 (grałem w 1920x1200)
By poprawić grywalność dobrze byłoby ułatwić zmianę broni - rolka myszy - w ogóle konfiguracja klawiszy.
Poza tym lepiej by było podarować sobie dość irytująca utratę zdrowia przy zderzeniu ze ścianą lub nie całkiem otwartymi drzwiami to już spora przesada by gracz w kombinezonie ochronnym był taki delikatny.
Inna sprawa to płaskie lokacje.
Dlatego uważam, że przez „jak najwierniejsze odwzorowanie oryginału” gra może stracić na atrakcyjności

PS. Szkoda że to nie A.B.3D 2 lub Trapped – w to bym chętnie pograł w wyższych rozdzielczościach
Awatar użytkownika
biegu
Posty: 367
Rejestracja: 16 lut 2004, o 15:14
Lokalizacja: Tychy

Re: Cytadela (konwersja)

Post autor: biegu »

ciekawy projekt :) mi sie podoba. Pierwsze pytanie: Beda w grze działać cheaty te z amigi? Bo gra jest cholernie trudna. Może za mało w nią grałem ale nawet na cheatach nie udało mi się jej nigdy przejść. Za wolno na mojej A500 działała. Drugie pytanie: Czy w wersji pełnej będzie intro?
ODPOWIEDZ