Cytadela (konwersja)
: 7 gru 2007, o 21:43
Witam.
Już od dłuższego czasu pracuję nad konwersją starej gry Amigowej na współczesne systemy operacyjne. Jakiś czas temu znalazłem to forum, ale dopiero teraz postanowiłem napisać tego posta, bo dopiero teraz (tak mi się przynajmniej wydaje) projekt jest na tyle zaawansowany, by się nim chwalić na forum o starych grach Amigowych
Chociaż na niektórych portalach już zostałem uprzedzony (np. ppa.pl, jakieś inne forum o grach amigowych, itp.).
Możliwe, że niektórzy z was już się na ten projekt natknęli (np. grzebiąc na wyżej wymienionych stronach). W każdym razie, jestem pewny, że nie wszyscy
Jak już pewnie się zorientowaliście po tytule, chodzi o Cytadelę.
Zająłem się tym z kilku powodów - chęć zdobycia doświadczenia w pisaniu gier, pogłębienie ogólnych umiejętności programistycznych, ale także dla tego, że kiedyś sam grałem w tą grę na A500 i gra mi się bardzo podobała (przyznam się od razu, że jak dotarłem do kanałów, to użyłem kodów - gra jest masakrycznie trudna momentami ). Nie podobało mi się w tej grze tylko jedno - chodziła strasznie wolno na moim sprzęcie. I jest to kolejny powód, dla którego zdecydowałem się, że przepiszę ją na nowo. W tym celu skontaktowałem się z jednym z twórców oryginału (w sumie przez przypadek mi się to udało), który dostarczył mi wszelkie niezbędne rzeczy oraz informacje.
Obecna wersja nowej Cytadeli (0.7) pozwala jedynie na poruszanie się po poziomach treningowych. Co więcej, nie ma przeciwników. Jednak wszystko inne jest już zrobione (czyli muszę jeszcze dodać przeciwników - dodanie poziomów to tylko kwestia skonwertowania map i dołączenia ich do gry).
Jeśli ktoś jest zainteresowany sprawdzeniem jak się prezentuje nowa wersja, to zapraszam na stronę projektu:
http://cytadela.sourceforge.net
Jeśli ktoś grał w oryginał, to od razu się połapie jak sterować grą, jednak w mojej wersji warto zwrócić uwagę na dwie opcje - ustawianie szybkości gry (chodzi o szybkość poruszania się gracza i ruchomych obiektów, nie o szybkość animacji, jak to miało miejsce w oryginale) oraz ustawienia szybkości myszy. Opcje te można znaleźć w menu, albo można je zmieniać podczas gry używając klawiszy + i - na klawiaturze numerycznej (szybkość "gry") oraz [ i ] (szybkość myszy). Zwracam na to uwagę, ponieważ niektórzy uważają, że gracz porusza się zbyt wolno (można to zmienić ustawieniami szybkości gry). Ustawienia szybkości myszy są dość powszechnie stosowane w grach, więc nie trzeba tłumaczyć przyczyn ich wprowadzenia.
Jeśli chodzi o szczegóły techniczne, to nowa Cytadela korzysta z biblioteki OpenGL do rysowania grafiki 3D (czyli korzysta z przyspieszenia sprzętowego) i jej kod jest napisany w ten sposób, by można było ją skompilować i uruchomić na systemach typu UNIX oraz na Windowsie. Co do wersji OpenGL i innych bibliotek, które są wymagane (jest ich tylko 4), to szczegóły są w dokumentacji dostępniej na stronie oraz w paczkach z grą.
Warto też chyba dodać, że projekt to Wolne Oprogramowanie i jest dostępny na licencji GNU GPL v3.
Jeśli ktoś się zainteresuje projektem, to jestem otwarty na wszelkie komentarze, propozycje zmian (choć zaznaczam, że moim celem jest jak najwierniejsze odwzorowanie oryginału) oraz oczywiście krytykę
Już od dłuższego czasu pracuję nad konwersją starej gry Amigowej na współczesne systemy operacyjne. Jakiś czas temu znalazłem to forum, ale dopiero teraz postanowiłem napisać tego posta, bo dopiero teraz (tak mi się przynajmniej wydaje) projekt jest na tyle zaawansowany, by się nim chwalić na forum o starych grach Amigowych
Chociaż na niektórych portalach już zostałem uprzedzony (np. ppa.pl, jakieś inne forum o grach amigowych, itp.).
Możliwe, że niektórzy z was już się na ten projekt natknęli (np. grzebiąc na wyżej wymienionych stronach). W każdym razie, jestem pewny, że nie wszyscy
Jak już pewnie się zorientowaliście po tytule, chodzi o Cytadelę.
Zająłem się tym z kilku powodów - chęć zdobycia doświadczenia w pisaniu gier, pogłębienie ogólnych umiejętności programistycznych, ale także dla tego, że kiedyś sam grałem w tą grę na A500 i gra mi się bardzo podobała (przyznam się od razu, że jak dotarłem do kanałów, to użyłem kodów - gra jest masakrycznie trudna momentami ). Nie podobało mi się w tej grze tylko jedno - chodziła strasznie wolno na moim sprzęcie. I jest to kolejny powód, dla którego zdecydowałem się, że przepiszę ją na nowo. W tym celu skontaktowałem się z jednym z twórców oryginału (w sumie przez przypadek mi się to udało), który dostarczył mi wszelkie niezbędne rzeczy oraz informacje.
Obecna wersja nowej Cytadeli (0.7) pozwala jedynie na poruszanie się po poziomach treningowych. Co więcej, nie ma przeciwników. Jednak wszystko inne jest już zrobione (czyli muszę jeszcze dodać przeciwników - dodanie poziomów to tylko kwestia skonwertowania map i dołączenia ich do gry).
Jeśli ktoś jest zainteresowany sprawdzeniem jak się prezentuje nowa wersja, to zapraszam na stronę projektu:
http://cytadela.sourceforge.net
Jeśli ktoś grał w oryginał, to od razu się połapie jak sterować grą, jednak w mojej wersji warto zwrócić uwagę na dwie opcje - ustawianie szybkości gry (chodzi o szybkość poruszania się gracza i ruchomych obiektów, nie o szybkość animacji, jak to miało miejsce w oryginale) oraz ustawienia szybkości myszy. Opcje te można znaleźć w menu, albo można je zmieniać podczas gry używając klawiszy + i - na klawiaturze numerycznej (szybkość "gry") oraz [ i ] (szybkość myszy). Zwracam na to uwagę, ponieważ niektórzy uważają, że gracz porusza się zbyt wolno (można to zmienić ustawieniami szybkości gry). Ustawienia szybkości myszy są dość powszechnie stosowane w grach, więc nie trzeba tłumaczyć przyczyn ich wprowadzenia.
Jeśli chodzi o szczegóły techniczne, to nowa Cytadela korzysta z biblioteki OpenGL do rysowania grafiki 3D (czyli korzysta z przyspieszenia sprzętowego) i jej kod jest napisany w ten sposób, by można było ją skompilować i uruchomić na systemach typu UNIX oraz na Windowsie. Co do wersji OpenGL i innych bibliotek, które są wymagane (jest ich tylko 4), to szczegóły są w dokumentacji dostępniej na stronie oraz w paczkach z grą.
Warto też chyba dodać, że projekt to Wolne Oprogramowanie i jest dostępny na licencji GNU GPL v3.
Jeśli ktoś się zainteresuje projektem, to jestem otwarty na wszelkie komentarze, propozycje zmian (choć zaznaczam, że moim celem jest jak najwierniejsze odwzorowanie oryginału) oraz oczywiście krytykę